BHP (skrót od Bezpieczeństwo i Higiena Pracy) odnosi się do zbioru zasad dotyczących bezpiecznego świadczenia pracy w higienicznych warunkach. Termin bezpieczeństwo jest różnie rozumiany w praktyce i może dotyczyć utrzymywania zagrożenia pod kontrolą, stanu, w którym ryzyko jest na poziomie możliwym do zaakceptowania lub stanu zgodnego z normą przewidzianą dla bezpieczeństwa.
W Polsce instytucją powołaną do kontroli stopnia bezpieczeństwa i warunków panujących w zakładach pracy jest Państwowa Inspekcja Pracy. Natomiast wymagania prawne informujące jakie wymagania musi spełniać przedsiębiorstwo lub instytucja zatrudniająca szczegółowo omówione są w kodeksie Pracy (Dział X).
Obecnie dominuje nowe podejście do dziedziny BHP, która wchodzi w skład kultury zakładu i systemu zarządzania firmą. System zarządzania BHP dotyczy wszystkich tych aspektów, dzięki którym kształtuje się polityka i cele bezpieczeństwa w dziedzinie BHP. W przedsiębiorstwie na system zarządzania BHP wpływają nie tylko przepisy prawa, ale i wdrożenie dodatkowych standardów wynikających z zaakceptowanych norm. Wdrożenie daje efekt w postaci zmniejszenia wypadkowości, zwiększenia wydajności pracy i zmniejszenia absencji pracowników.