W ujęciu ekonomicznym (w teorii mikroekonomii) synonimem do tego terminu jest przedsiębiorstwo. Zgodnie z ujęciem prawnym (regulacje znajdujące się w Kodeksie Cywilnym – artykuł 43, ustęp 2 do 10), firma to nazwisko i imię osoby fizycznej, prawnej lub ułomnej osoby prawnej.
Przedsiębiorstwo określa nazwa i dane identyfikacyjne: PESEL, REGON, NIP, adres, kontakt. Każda z nowo założonych firm musi zostać uwierzytelniona przez dokonanie zapisu w Krajowym Rejestrze Sądowym – w przypadku osób prawnych i ułomnych prawnych lub wpisania do Ewidencji Działalności Gospodarczej – dotyczy osób fizycznych, które prowadzą działalność gospodarczą. Żeby dokonać rejestracji w wyżej wymienionych podmiotach, nazwa firmy i specyfika musi być niepowtarzalna, a tytuł pod jakim funkcjonuje nie może wprowadzać w błąd osób trzecich (na przykład: „Świat Lalek” – sklep z wędlinami). Podczas zwierania umów, podpisywania wszelkich dokumentów, przedsiębiorca zobowiązany jest do używania przynajmniej skrótowej nazwy firmy. Przedsiębiorstwo zazwyczaj przypisane jest jednemu, konkretnemu właścicielowi, jednakże może on upoważnić osoby trzecie do korzystania z własnej firmy.